Snart blir det bygging av nytt bygg på Hurtigrutemuseet i Stokmarknes, hvor  blant annet det gamle dampskipet DS Finnmarken fra 1912 og MS Finnmarken fra 1956 skal få plass. Arkitekt Gunnar Næss fra LINK Arkitekter var nylig i Stokmarknes i Nordland for å presentere sine tanker om hvordan bygget blir seende ut fra tegninger som er laget. Her satses det på et bygg på 4400 kvadratmeter som gir rom for nye lokaler til dagens museum.

Det gamle hurtigruteskipet blir en del av hele museet, og det antydes allerede nå at dette blir et landemerke og ikon. Dampskipet fra 1912 er under restaurering for å tilbakeføres slik det var den gang. MS Finnmarken som har stått ute og vært besøkt av mange tusen personer de senere årene får den mest synlige plassering i bygget.

– For å utnytte skipets plassering i bybildet og kulturlandskapet, har prosjekteringsgruppen skapt et transparant bygg med en stor åpen glassvegg som eksponerer skipet maksimalt mot sjøen, sier Gunnar Næss til avisa Vesterålens Avis.

Båndtekking

Videre viser han til at bygget er formet med en omsluttende tett hvit ramme som er åpen mot øst og vest.

– Den hvite rammen utføres med båndtekking av metall, sier arkitekten.

Her blir det jobb for blikkenslagere som kan bidra til et bygg som blir helt spesielt. Allerede nå antydes det at bygget får både nasjonal og internasjonal interesse i et bygg som også er tenkt som et funksjonelt museumsbygg.

Middag fra 1912

Skipets dynamiske design skal gjenspeiles i bygget. Hovedutstillingen av museet blir på nederste plan. Fra planen over blir det tilgang til den rekonstruerte seksjonen av dampskipet DS Finnmarken. Museet vil bli bygd opp på samme lest som Lofotr Vikingmuseum i Lofoten, hvor det vanker middag med servering som i 1912 og 1956 slik som de to gamle skipene som blir utstilt.

Venter på entreprenører

LINK Arkitekter har samarbeid med Multiconsult om prosjektet og det er nå snart klart for at entreprenørene kan komme inn og bidra til å gjøre ferdig bygget.

– Vi tror vi har lagt til rette for at entreprenører kan bringe sin utførelseskompetanse inn i prosjektet, og antar at tilbudene vil være basert på flere alternativer til hvilken byggemetode som velges, sier Gunnar Næss til avisa.

Han ser for seg muligheter for enten prefabrikkerte deler til bygget som kan transporteres sjøveien til Stokmarknes, eller bare elementer i vegger og lettak. Annet alternativ er tradisjonell bygging på plassen etter forslag fra entreprenørene som skal regne på bygget.

Målet er at prislappen på 180 millioner kroner skal være realistisk når anbudene kommer inn.