Norsk Stål AS er en landsdekkende produksjon- og distribusjonsvirksomhet innen stål og metaller med røtter tilbake til 1823. Selskapet har en lang historie med å serve blikkenslagere, men i 2014 ble det tatt en beslutning om å selge ut avdelingen på Furuset og legge ned blikkenslagersegmentet som satsingsområde.

Sortiment i samråd med bransjen

Nå satser de frisk på komme tilbake i markedet og har startet med å ansette en blikkenslagermester med lang erfaring. Eirik Flom er ny produktsjef for blikkenslager-avdelingen og har allerede kommet så smått i gang.

Norsk Stål AS

Norsk Stål er 100 % eid av Leif Hübert AS etter å ha kjøpt opp hele Norsk Stål fra SSAB og Tata, og fusjonert det til et selskap. Selskapet omsetter årlig for ca. 2,0 milliarder NOK og har rundt 300 ansatte. Bedriften har dag 9 lager fra Søgne i sør til Harstad i nord, i tillegg til salgskontorer i Asker, Haugesund, Ålesund og Bodø.

– Satsingen i dag ligger primært på alle typer tynnplater, samt fasade. Her jobber vi nå med å utvikle sortimentet. Derfor er vi i dialog med aktører i bransjen om hvilke produkter de ønsker at skal være i vårt sortiment. Vi har også startet jobben med å se etter spennende leverandører og samarbeidspartnere fra inn- og utland med mål om å finne produkter som er godt egnet for det norske markedet.

– I øyeblikket jobber vi med en egen produktkatalog som først blir tilgjengelig på nett. Denne skal ikke bare gi en oversikt over hvilke produkter vi fører, men også ha faglig informasjon, hvilke tjenester vi kan utføre, skaffetjenester og samarbeidspartnere.

Skal bli blant de største

Gjeninntreden i blikkenslagerbransjen har et langsiktig perspektiv for Norsk Stål.

– Vi er innforstått med at det å gå inn i dette markedet er et langt lerret å bleke og vi er fortsatt i en tidlig fase, men vi ønsker på sikt å kunne være blant de største på markedet innen segmentet. Målet er å være best på service, leveranse, sortiment og pris, sier Flom.