Tak og fasade

Hilde Bergh trivdes sammen med lærling Joakim Antonsen, bas/ blikkenslager Michael Lööw og blikkenslager Bjørn Tore Næss.

Gjestearbeider betatt av sink-prosjekt

Hun fikk prøve seg på et kirketak med sink og taler nå varmt om faget for å få flere til å bli blikkenslager.

Publisert

Et prosjekt for å fremme håndverksfagene og medlemsbedriftene førte til at kommunikasjonssjef Hilde Bergh i Oslo Håndverks- og Industriforening (OHIF) fikk en dag på St. Magnus Katolske Kirke. Resultatet av en dag sammen med kobber- og blikkenslagere var overveldende.

– Som utdannet gullsmedmester selv er dette det byggfaget som ligger hjertet mitt nærmest, og jeg har lenge drømt om å se arbeidet på nært hold. Etter denne dagen skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er større rekruttering til dette spennende faget, sier Bergh.

Olaf Johansen Eftf AS har både fast ansatte og lærlinger som viste henne hvordan sink legges på et buet kirketak. Og hun fikk også prøve seg selv.

En kuppel er noe av utfordringen for blikkenslagerne.

– Jeg fikk prøve å montere rennekroker og firkantrenne, feste en startranke, gjorde en høyfals og lavfals på rankene og montering av hengeskiver som ble festet til falsene. Bivirkningen etter dagen er at jeg bare ser oppover på byens tak på alt det flotte blikkenslagerarbeidet som er gjort, og får ikke snakket varmt nok om yrket, sier Bergh.

OHIF tok i 2015 initiativ til et prosjekt om kloke innkjøp av håndverkstjenester i offentlige anbud, som endte opp i Oslo-modellen. Viktigheten av å fremme bedrifter med faste ansatte, faglærte og lærlinger gjør at OHIF nå besøker medlemsbedrifter for å markedsføre dem på sosiale medier og i nyhetsbrev. Bedrifter som driver seriøst og tar samfunnsansvar markedsføres på en positiv måte.

Hilde Bergh fikk prøvde seg på båndtekking med sink.

Ekte håndverk

– Foruten å få prøvd meg på arbeid, fikk jeg høre av fast ansatte, lærling og andre hvordan det er på byggeplassen. Foruten å jobbe med politisk påvirkningsarbeid ved å få de til å sette klare krav til fagkompetanse, ønsker vi å markedsføre de ulike fagene for bedre rekruttering.

Bergh har sørget for at blikkenslagerne har blitt synlig både på Facebook og Instagram. Hun har også skrevet om besøket i nyhetsbrev til medlemmene. Og hun er full av lovord av et kreativt og spennende fag.

– Om jeg noen gang skal bygge mitt eget hus, så skal det være med tak lagt av blikkenslagere, fastslår Bergh. Hun peker på at dette er et fag som fortsatt har mye håndverk med seg, mens mange andre fag har blitt mer montasje.

Oslo-modellen har bidratt til strengere krav slik at det er seriøse bedrifter med fagkompetanse som bidrar i prosjekt.

Strengere krav

– Vi kunne tenke oss enda strengere krav til fagkompetanse fra offentlige innkjøpere. Dersom det kreves at hver enkelt entreprenør i et prosjekt en høy andel kompetanse, vil det også medføre lærlinger.

Daglig leder hos Olaf Johansen Eftf AS, Jarle Kristiansen, er også veldig godt fornøyd med besøket på et av bedriftens prosjekter:

– Det er viktig å få vise frem faget vårt og bidra til økt interesse for det å bli blikkenslager. Taket på kirken er buet over det hele og et godt prosjekt å vise frem, sier Jarle Johansen. Han er også oldermann i Oslo Kobber- og Blikkenslagerlaug.

Buede former med sink preger kirken som Olaf Johansen Eftf jobber med.
Powered by Labrador CMS