I desember sikret Lie Blikk sin største kontrakt noensinne ved å bli tildelt fasadearbeider på det nye universitetssykehuset i Stavanger. Kontrakten var på 70 millioner kroner. De siste ukene er det tilkommet tilleggsarbeider som gjør at bedriften forventer at samlet kontraktsverdi passerer 85 millioner kroner.

Lie Blikk starter fysisk på byggeplassen i februar. Deretter vil det ta seg opp utover sommeren. I mai/juni begynner de på fire fasader samtidig. Derfra og til slutten av 2022 vil det være høy aktivitet både i produksjonen og på byggeplassen.

Skal ansette 10 nye

Det rekordstore fasadeprosjektet krever flere hender i bedriften. I første omgang skal Lie Blikk ansette 10 nye medarbeidere. På sikt blir det enda flere. Bedriften har leid en egen hall der produksjon av fasadeelementer skal foregå.

– I produksjonen vil vi være 5 personer, mens vi på byggeplass vil være rundt 20 når vi har ansatt de vi skal. Vi har allerede begynt å lyse ut stillinger. I utgangspunktet er vi ute etter montører og blikkenslagere. Det er et stort antall beslag og spesialdetaljer som må utføres av blikkenslagere, sier prosjektleder Ivar Endresen.

– Er det lett å få tak i nye ansatte?
– Nei, det er ikke lett å få tak i dem. De fleste i regionen har greit med arbeid og de fleste er nok tilfreds der de jobber i dag.

– Hva kan Lie Blikk friste med?
– Vi kan friste med et supert arbeidsmiljø i en flott bedrift. I tillegg får du jobbe med Norges største byggverk. Dette er en mulighet man bare får en gang i livet, avslutter Endresen.

Prosjektleder i Lie Blikk , Ivar Endresen, har travle dager og må ansette 10 nye medarbeidere for å tilpasse seg et historisk høyt aktivtetsnivå, ikke minst på grunn av leveringer til det nye universitetssykehuset i Stavanger.

Prosjektleder i Lie Blikk , Ivar Endresen, har travle dager og må ansette 10 nye medarbeidere for å tilpasse seg et historisk høyt aktivtetsnivå, ikke minst på grunn av leveringer til det nye universitetssykehuset i Stavanger.

Foto: Lie Blikk AS

Sosiale medier

Bedriften har lenge jobbet med synlighet i sosiale medier. Nå håper de at dette også dette kan gi effekt i jakten på nye medarbeidere i tiden fremover.

– Gjennom sosiale medier viser vi frem utførte prosjekter og hvordan det er å jobbe i bedriften. Vi har blant annet gående en konkurranse internt mellom arbeiderne om å ta de beste bildene fra utført arbeid som vi kan bruke aktivt i markedsføringen vår, forteller medieansvarlig i Lie Blikk, Tove Tingvik.

Bedriften har i dag fem lærlinger i blikkenslagerfaget, samtidig som de har platearbeidere som tar fagbrev som privatister. I tillegg rekrutterer de tømrere for å kunne ha en større bredde i sine tjenester. Nå krysser de fingrene for at flere velger Lie Blikk som arbeidsplass fremover.