Nyheter

Tore Waagenes er leder i Opplæringskontoret i Trøndelag hvor Ola S Granøien var en del av da han vant NM i blikk i 2016.

NAV og kinoreklame gir flere blikkenslagere

Etter at NAV i Trondheim startet opp med et eget prosjekt for å hjelpe ungdom med utfordringer, har det resultert i at flere har blitt blikkenslagere. Også kinoreklame lokker ungdom til faget.

Publisert

Når ungdom i Trondheim går på kino reklame for blikkenslagerfaget før filmen starter. Dette har pågått i 6 år og har vært et positivt bidrag for å lokke unge til faget.

Samtidig har det i over ett år vært et NAV-prosjektet kalt «Yrkesstolthet» hvor unge med utfordringer blitt fanget opp og får en ny sjanse. Mange har grepet denne muligheten.

Bedriftene i bransjen har stilt opp og ser dette som en viktig del sitt samfunnsansvar for å få ungdom/voksne ut i arbeidslivet.

Kull to består av 8 lærlinger innen ventilasjons- og blikkenslagerfaget og en innen Isolatørfaget .

– Mange har grepet sjansen de har fått av NAV. Prosjektet bidrar til nye ansatte for bedriftene, sier Tore Waagenes til Blikkenslagere.no.

Han overtok som styreleder for Opplæringskontoret i Trondheim etter Torgeir Rønning som har hatt vervet i 6 år. Waagenes har vært nestleder i samme periode. Samtidig har Waagenes hatt en periode på 8 år tidligere som styreleder.

Motivert

Han ønsker å fortsette på mange av de samme oppgavene de har hatt, og ser at det de jobber med gir resultater. Både ungdom og voksne som er i NAV-systemet har fått ny mulighet gjennom et prosjekt med praksis i bedrifter og opplæring.

– Mange av dem har vært motiverte og «Yrkesstolthet» har vært et veldig positivt prosjekt som gir resultater, sier Waagenes.

Fornyer kinoreklamen

Han kan fortelle at kinoreklamen er i ferd med å bli fornyet. De som var med som eksempel fra starten av er nå fast ansatt i bedrifter, og det er behov for å finne nye ungdommer som vil bli blikkenslagere.

I forrige uke ble det sendt tre søknader om læreplass innen ventilasjons- og blikkenslagerfaget  Disse søkerne hadde vært på kino og sett kinoreklamen i forkant av filmen.

Ikke NM-deltaker

– Denne reklamen har vært med og bidratt positivt til at ungdom har et forhold til blikkenslagerfaget. Det er en del kostnader knyttet til dette, men vi har hatt bidrag fra flere til å finansiere kampanjen som vil fortsette fremover, sier Waagenes.

Han har ingen tryllestav i ermet, men mener Trondheim har jobbet godt gjennom mange år for å rekruttere. Derfor vil mye av oppskriften være den samme, selv om det hele tiden letes etter måter å fremme faget.

– Selv om det har vært mange gode tiltak, varierer rekrutteringen. Det er derfor ikke mulig å dekke behovet med bare tilgang på vanlige måter. Derfor må vi ut og hente arbeidskraft på flere måter, poengterer Waagenes.

I rekken av tiltak, har Trondheim også hatt mange deltakere i NM som har levert gode resultater. Det har også bidratt til en positiv omtale av faget. I år er det ingen kandidat fra Trøndelag.

Powered by Labrador CMS