Småblikk

Icopal og Zanda får nytt navn

Selv om produktene beholder sine merkenavn, blir det endringer når Icopal og Zanda går sammen til å bli BMI.

Publisert

Mens Icopal kan feire hundre år i Norge, har Zanda 40-årsjubileum på markedet. Nå skjer det formelle endringer hvor de to selskapene formelt går sammen til BMI Norge.

I en periode har de to jobbet sammen som ett selskap og er opptatt av å bygge felles kultur og prosesser.

I 2016 kjøpte amerikanske Standard Industries Icopal, før de litt etterpå kjøpte Braas med Zanda. De skapte så konsernet Monier Icopal Group som har forkortelsen BMI. Den nye endringen er mer enn bare navneendring og ny logo. Dette skal bli et paradigmeskifte hvor BMI skal være byggenæringens mest innovative leverandør. Nå skal det satses mer på forskning og utvikling som skal gi mer robuste tak, varsler eierne. Fokus blir rettet mot områdene skråtak, flate tak, nye bærekraftige tak-systemer og løsninger for anleggsteknikk.

Jubilerer

Med over 100 ansatte bare i Europa på innovasjon skal det jobbes med å utvikle taksystem som kan rense luften og skape energi.

Icopal ble etablert på Fjellhamar i 1895 som Fjeldhammer Brug A/S og bokpapp var det første produktet som kom ut fra fabrikken. De første produktene var basert på papiravfall som ble hugget ut i firkantet skiveform, tørket i en ovn og deretter dyppet i tjære. Tjæren tørket etter hvert ut, noe som var en åpenbar svakhet, men denne måten å tette tak er forløperen til dagens moderne produkter. Senere ble det takbelegg i 1918 som er grunnlaget for 100-årsjubileet som feires nå. Fra 1955 kom navnet Icopal som de er kjent for i dag.

Zanda ble startet i 1978 med produksjon av betongtakstein og ble raskt populært på det norske markedet.

Powered by Labrador CMS