Aktuelt
Struper arbeid i Oslo sentrum
Stadig mer struping av trafikken i Oslo sentrum skaper store utfordringer for blikkenslagerne.
Behovene for bygg som trenger rehabilitering i Oslo sentrum er stort. Men stadig strengere restriksjoner for kjøring og parkering gjør at mange entreprenører kvier seg for å påta seg prosjekter i sentrumsområdet. Noen velger bevisst å holde seg unna.
Midt i «gryta» ligger blikkenslagerbedriften Brodin AS som har verksted i Københavngata 2. De har merket utfordringene både der de holder til og på byggeplasser.
– Tidligere hadde vi gratis parkering utenfor verkstedet, men nå er de plassene tatt bort og vi må leie dyr parkering. Når vi er på byggeplasser sentralt i byen sliter vi med å få parkere våre firmabiler, og sliter med å få frem varer og materialer, sier daglig leder Jan Martin Brodin til Blikkenslagere.no.
Han peker på at utviklingen går mot at det blir både dyrere og vanskeligere å bruke bil i Oslo. Det gjør at marginene i prosjekter lett krymper fordi det ikke er lett å ta igjen den økte utgiftene hos kunden.
– Først og fremst er det den uforutsigbarheten som er verst. Det er vanskelig å vite hvilke krav og endringer som kommer. Nå har vi kjøpt vår første elbil, men de har kort rekkevidde og vi er spene på bruken i praksis, sier Brodin.
Måtte flytte bil
Han er nylig ferdig med et større prosjekt med å legge ny båndtekking med lakkert stål i farge silver på et bygårdtak. Her fikk de gjerde inn et lite område utenfor hvor de også parkerte firmabilen.
– Etter kort tid kom det folk fra kommunen og sa vi ikke fikk lov å parkere bilen der, og måtte finne plass lenger unna. Det tok kort tid før flere polske biler parkerte der i stedet, og de har ikke blitt fjernet.
Brodin er ikke imot verken utvikling eller at byen endres, men føler at det skjer på en måte som går ut over de som skal jobbe i sentrum.
Før jul var Brodin med på et møte i håndverkerforeningen hvor temaet ble tatt opp. Siden har det ikke vært møte verken der eller i lauget til VBL på grunn av restriksjoner. Men dette er et tema som vil være på dagsorden fremover.
Må tilpasse oss
Enkelte bedrifter Blikkenslagere.no har vært i kontakt med, og som holder til litt mer i utkanten av byen, vegrer seg nå for å påta seg prosjekter i sentrum på grunn av dyre bompasseringer, vanskelig parkering og mange restriksjoner.
– Vi kan ikke bare sitte på gjerde og klage på forholdene, men må prøve å tilpasse oss best mulig. Men det er ikke lett når det stadig kommer nye endringer og planer, sier Brodin.
Nå er det politiske planer om å vedta forbud mot fossilbiler i ring 1, og det er også tanker at all trafikk innen ring 2 være fossilfri innen 2026..
Verksted på bygget
– En ting er å kjøpe elektriske varebiler, men hva med vareleveranser med større biler som det ikke finnes noen alternativer til ennå? Det samme gjelder lift og annet utstyr vi bruker, sier Brodin.
For å unngå noen av problemene har bedriften valgt å ta med en båndtekkingsmaskin ut på byggeplassen for å gjøre det meste av arbeidet der, i stedet for å frakte materialer i mange vendinger fra verksted til byggeplass.
– Da må vi enten lage et lite verksted med lagring av materialer på taket, eller på en større stillas. Men kunden har i utgangspunkt ikke så lyst å betale ekstra for at vi skal ha en større stillas enn det som har vært vanlig, påpeker Brodin.