Nyheter

Jan Erik Bentzen ser det som utfordrende å finne kjøretøy som kan brukes med henger for å frakte utstyr som tilfredsstiller nullutslipp.

Ikke klare med elbiler på byggeplasser ennå

Stadig flere prosjekter skal utføres med ambisjon om fossilfrie byggeplasser. Men blikkenslagere mener biler og utstyr ikke er klare for dette ennå og tror det vil presse opp prisene.

Publisert

Ønske om å få fossilfrie byggeplasser har blitt til konkrete prosjekter. Oslo kommune har gått ut med at de vil ha fire fossilfrie prosjekter i første omgang.

NCC Building og Lusparken Arkitekter har allerede signert kontrakt om bygging av NTNUs nye laboratoriebygg i Trondheim hvor det skal bygges fossilfritt.

– Problemet er at utstyret som forventes at vi skal bruke, er mangelfult eller eksisterer ikke ennå, sier Jan Erik Bentzen hos Sigfred Bentzen & Sønn AS til Blikkenslagere.no.

Han er klar for å være med på utviklingen når den skjer, men mener at det i dag ikke finnes alternativer med elbiler som er bra nok.

– Du finner ikke biler i dag som er sterke nok til trekke hengere med utstyr som vi trenger, sier Bentzen.

Han mener at myndighetene har intensjoner om en utvikling som er vanskelig eller umulig å oppfylle. Det er varslet at det i løpet av 1-2 år kan komme mange flere alternativer med elbiler som i større grad er tilpasset næringslivet.

Starter med servicebiler

Bentzen tror samtidig at det vil komme biler og utstyr som etter hvert kan føre til en overgang til fossilfritt.

– Etter hvert som det kommer gode nok alternativer vil vi fornye bilparken med elbiler. Kanskje starter vi med servicebilene, sier Bentzen.

Foreløpig har han ikke kommet bort i oppdrag hvor det er stilt krav om fossilfritt.

Samtidig viser han til at parkering per i dag er en større utfordring i Oslo. Det gjør det vanskelig å utføre oppdrag i sentrum.

– Foruten økte bompengekostnader, er det vanskelig eller umulig å sette fra seg en varebil med henger. Derfor har vi vegret oss å påta oss jobber i sentrum, sier Bentzen.

Noen må betale

Han forteller om at ansatte gjerne tar offentlig kommunikasjon på vei til byggeplassene, men at behovet for varer som skal fraktes gjør at det også må kjøres med henger. Og per nå er det ikke et alternativ med å kjøre elektrisk.

– Det ikke alle tenker på når det kommer krav om fossilfritt, er at noen må betale for dette. Dette vil bli kostnadsdrivende, og det er til slutt kunden som må betale for det, sier Jan Erik Bentzen.

Heller ikke Rolf Bergseng hos Franke Onsrud Blikkenslageri AS har hatt spørsmål om oppdrag hvor det er satt krav til fossilfrie byggeplasser. Det samme gjelder andre blikkenslagere som ikke jobber med de store prosjektene i hovedstaden.

Fredag lanseres en veileder for tilrettelegging av fossilfrie og utslippsfrie byggeplasser. Dette skjer på Næringslivets Hus. Her vil både klima- og miljømister Ola Elvestuen, Enova-sjef Nils Kristian Nakstad og NHO-leder Kristin Skogen Lund delta.

Powered by Labrador CMS