Nyheter

Nicklas Smeberg har fått kjemperespons på konkuransen han la ut på sosiale medier med premie en ryggsekk full av overraskelser.

Kjemperespons på Facebook-konkurranse

Sosiale medier gir flere oppdrag og fører også til jobbsøknader for blikkenslageren. En julekonkurranse på Facebook har gitt kjemperespons.

Publisert

Bruk av sosiale medier har Kb Blikk AS i Hagan utenfor Oslo drevet med en stund og opplevd god respons.

Nå ville de lage en konkurranse før jul, og 12. desember la de ut bilde og tekst hvor vinneren kunne få en sekk med julegodt og en iPad. I tillegg skulle de gi 1 krone per likes til Bjertnes videregående skole for å skaffe mer verktøy og utstyr til bygg- og anleggslinjen.

Fredag trekkes konkurransen, og allerede nå kan Kb Blikk se tilbake på en overveldende respons.

– Vi hadde håp om gode tilbakemeldinger, men dette har vært overveldende, sier Nicklas Smeberg til Blikkenslagere.no.

Han er oppnevnt til ansvarlig for sosiale medier i bedriften, og sørger for at han og kollegene jevnlig poster innlegg. Da vises det frem fine oppdrag som er utført, bilder av ansatte i arbeid og litt om hva blikkenslageren holder på med.

Før konkurransen hadde Kb Blikk 130 følgere. Nå er de kommet opp i 650 og innlegget de la ut er nådd av 50 000 uten å betale noe til Facebook for at det skal nå opp i kampen om oppmerksomheten. I tillegg har innlegget fått over 1000 kommentarer. Alle som kommenterer innlegget er med i trekningen av gavesekken.

Over 10 000 kroner

– Nå har vi bestemt å øke til 5 kroner for hver likes slik at det kan bli minst 10 000 kroner til skolen, sier Nicklas.

Han har opplevd at bilder som de har lagt ut på Instagram av arbeid de har utført har ført til jobbsøknader hos bedriften med 16 ansatte.

Ikke minst å nå de unge er mye av hensikten med å være aktiv på sosiale medier. Samtidig var poenget å nå ut til lokalmarkedet, og det har de oppnådd.

– Ved å bruke sosiale medier og lage slike konkurranser er vi med på å spre informasjon om at blikkenslagerfaget er noe som kan være attraktiv for dagens unge. De fleste har ikke peiling på hva vi gjør, og da er det viktig å få oppmerksomhet, sier Nicklas.

Selv i en hektisk hverdag på verkstedet eller ute på prosjekt prøver HB Blikk sine ansatte å vise hva de gjør på i sosiale medier.

Flere lærlinger

Han ser at det kan være vanskelig å få tid til å prioritere å bruke sosiale medier i en hektisk hverdag, men mener det er vel verdt innsatsen. Men da er det viktig at en person får hovedansvaret og får hjelp av de andre. En slik oppmerksomhet sprer seg til andre som kan få vite hvor de kan henvende seg om de skal ha gjort noe på taket, fasaden eller annet arbeid som blikkenslageren kan utføre.

Kb Blikk har hatt to lærlinger som nå er ferdig og nye vil komme til etter hvert. Bedriften er opptatt av å bidra til at ungdom velger faget. Derfor tar de gjerne mot elever fra videregående skole på praksis slik at de får se hvordan det er hos en blikkenslager.

At de nå kan bidra til at skolen får bedre utstyr gjennom Facebook-konkurransen er ekstra spennende.

– En slik konkurranse er med på å gi flere synergieffekter. Både å reklamere for å få ungdom til faget og skaffe flere oppdrag. Samtidig blir vi ansatte enda mer stolt og glad over den jobben vi gjør til daglig, påpeker Nicklas Smeberg.

Powered by Labrador CMS