Nyheter

Kontrakten på blikkenslagerarbeid på dette bygget på Storo var på 2 millioner kroner. Det endte på 8. Økende andel tilleggsarbeider i større prosjekter gjør det lett å gå på en smell om prosjektet ikke følges godt opp fra blikkenslagerens side.

Krevende med økende andel tilleggsarbeider

Blikkenslagerbedrifter må stadig oftere håndtere etterbestillinger og tilleggsarbeider på flere hundre prosent over opprinnelig kontraktsum. Det setter store krav til oppfølging av prosjektet om blikkenslageren skal få betalt for alt som utføres.

Publisert

Prosjektleder Trym Aas i Storo Blikkenslagerverksted AS forteller om et prosjekt som selskapet nylig utførte i Vitaminveien på Storo:

– Her var kontrakten for blikkenslagerarbeidet i utgangspunktet på to millioner kroner, men mye etterbestillinger og ekstraarbeid underveis førte til at sluttsummen endte på åtte millioner kroner, sier Aas, og legger til at det å håndtere slike store sprekker er blitt en del av hverdagen for mange blikkenslagere.

– Det har bare blitt verre og verre med årene, og det henger nok sammen med dårlig prosjektering. Det er ikke uvanlig at det dukker opp mer og mer arbeid underveis i et anbud, sier han.

Tidligere kunne ikke hovedentreprenører pålegge underentreprenører å ta på seg mer enn 15 prosent tilleggsarbeider av kontraktsum uten å forlenge tidsfristen. Men for en stund siden ble 15 prosent utvidet til 50 prosent i revidert NS 8415 (underentreprisekontrakt). Denne endringen blir utnyttet, noe blikkenslagerne ofte får store utfordringer med å håndtere.

– Det er ikke uvanlig å få minst 100 prosent ekstraarbeid i forhold til det opprinnelige anbudet. Vi prøver å planlegge bruken av arbeidsfolkene våre, men det er ikke lett når mange prosjekter sprekker i så stor grad som nå, sier Aas.

Godkjenn endringer

At det prosjekteres underveis på et nytt bygg er nærmest blitt den nye normalen. Det skaper ikke bare problemer med å planlegge arbeidet, men det kan også føre til negative økonomiske konsekvenser.

– En del blikkenslagere går nok glipp av inntekter fordi de er for snille i forbindelse med endringer. De synes det er positivt med mer arbeid, men risikerer at de ikke får betalt for jobbene de utfører. Det nytter ikke lenger å ta endringer i prosjekt muntlig. Skriftlige varslinger og endringsmeldinger er nødvendig, sier Trym Aas.

Han pleier å få med et punkt i kontrakten som sier at bestillinger på mail er godkjent som endringsmelding.

Det å få tak i mer materialer er en annen utfordring som dukker opp som en følge av prosjektsprekkene. Ofte kan det bli behov for å etterbestille både én og to ganger.

– Spesielt gjelder dette lakkert sink og eloksert aluminium, som kan ha fargeforskjeller. Blir det tilleggsarbeider, er det viktig å ta forbehold om muligheten for å få tak i samme materialer innenfor en viss tidsperiode. Leveringstid på tilleggsmaterialer kan være en utfordring. I dag er det også mange ulike farger og varianter, som man kan risikere å brenne inne med dersom det bestilles for mye, sier Aas som får full støtte fra Knut Roald hos Roald & Sønn AS.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Trym Aas opplever jevnlig store sprekker i prosjekter.Foto: Anders Tøsse, Vest Vind Media

Sjelden krise

– Dette er et problem for hele bransjen, men vanskelig å få gjort noe med, sier Knut Roald.

Han innser at underentreprenører har liten sjanse til å påvirke dette, men mener det er viktig å varsle leverandøren raskt når behovet melder seg.

– Når vi har mulighet til å samarbeide med våre kunder på forhånd, så prøver vi å få dem til å bestille alt i en leveranse. Men om det kommer tilleggsarbeid, er det viktig at vi så tidlig som mulig får varsel om det blir behov for mer, sier Roald.

Han viser til at nedover i Europa er ofte underleverandører mye tidligere inne i prosessen, og unngår dermed mange av disse problemene.

– I Norge tar grossisten mye av støtet i prosjekter med krav om å ha det meste på lager og levere kjapt. Men med så mange farger og varianter som det er i dag, er det umulig å tilby alt fra lager, sier Roald.

Mens det i Skandinavia opereres med leveringstid fra fabrikk på 2-3 uker, er det i Tyskland 4-5 uker og ellers i Europa 7-8 uker.

– Selv om det oppstår en del problemer med korte frister for levering av materialer, er det sett i sammenheng med antall ordrer og bestillinger svært sjelden problemer med vareleveringer, mener Knut Roald.

Powered by Labrador CMS