I moderne lokaler på Lysaker i Oslo er tre ansatte fullt opptatt med å selge fasadeløsninger. Det skifter mellom møter med aktuelle aktører om prosjekt, til å kontakte kunder på telefon og ta seg av ordrehåndteringer.

– Vi har jevnlige møter med arkitekter som har et prosjekt som de vil diskutere med oss om konkrete fasadeløsninger. Da er det kjekt å vise til nye produkter og materialer, sier Fredrik Bjerch-Andresen, daglig leder i Alunor Metall.

Fram til nå har Alunor Metall ligget lavt i markedsføring og utadrettet aktivitet. Det har vært kontakter med arkitekter og entreprenører som har gitt forespørsler om leveranser av fasadeløsninger.

Mer enn aluminium

I starten var det stort sett aluminium som ble solgt. Etter hvert har det også kommet tilbud på andre metaller og løsninger som også selges.

Fibre-C er lansert som verdens grønneste betongplate som er forsterket med glassfiber.

– Fordi tyngden er større krever det litt kraftigere underkonstruksjon. Men dette er plater som varer i årtier, sier Bjerch-Andresen.

Aluconbond-serien er velkjent fra mange års erfaring, og har blitt kopiert av andre. Her er det mange ulike farger og strukturer.

Perforeringer

Alunor Metall selger også profiler med ulike muligheter med perforeringer. I tillegg får de gjennom en samarbeidspartner i Danmark laget ferdige kassetter som leveres til blikkenslagere eller andre som monterer fasaden. Valsing til buer og formatkapping er også en del av programmet.

– Vi er jevnlig på messer i Tyskland for å bli oppgradert på det som er siste nytt. Det gjelder å følge med på det som skjer. For både arkitekter og blikkenslagere gjelder det hele tiden å se etter nye muligheter, sier Fredrik Bjerch-Andresen.

Han ønsker også gjerne å tilby hele fasadeløsninger som leveres for montering på bygget.