Nyheter

Caroline Khoury Nilsen anbefaler blikkenslagere til aktivt å reklamere for faget fram til søkerfristen 1. mars.

Skaffer flere fagfolk via Facebook

For å lokke ungdom til å bli interessert i byggfag bør både Facebook og andre medier brukes aktivt, mener Caroline Khoury Nilsen i BNL.

Publisert

Få uker før fristen går ut for å søke opptak på videregående skoler 1.mars, jobber BNL aktivt blant annet på sosiale medier for å få ungdommen til å søke seg til byggebransjen.

– Alt for få ungdommer vet om mulighetene som finnes innen byggebransjen. Vi må være aktivt ute der ungdommene er for å vise frem byggfagene, sier Caroline Khoury Nilsen.

Hun er politisk rådgiver i BNL og har jobbet aktivt de siste par årene med å være på Facebook, Instagram og andre kanaler for å reklamere for faget.

Gjennom nettportalen www.vibyggernorge.no blir det informert bredt om mulighetene, og de har egen Facebook-side hvor det hver dag legges ut bilder av ungdom med en kort tekstplakat for å promotere byggfagene.

På YouTube

Her snakker ungdom om hvorfor de har valgt sitt fag. Vibyggernorge har også en YouTube kanal hvor man kan se en film om blikkenslagere.

– Vi møter elevene blant annet på utdanningsmesser, oppsøker skoler, forsøker å nå dem via sosiale medier, og nettsiden som vi bruker, Nilsen.

1. februar startet BNL å bruke Facebook med kampanjen «gode grunner for å velge yrkesfag».

– Vi vil legge ut bilder av unge som formidler hvorfor de mener at andre ungdommer bør velge yrkesfag, i tillegg til videoer av lærlinger som forteller om sin hverdag, sier hun videre.

Tagge venner

Når bilder og videoer av ungdom i byggebransjen legges på Facebook er det enkelt å tagge venner og andre som igjen får se hvordan det er å jobbe i byggebransjen.

– Bedrifter bør også bruke perioden fram til fristen for å søke videregående skole til å legge ut positive saker om unge fagfolk som kan reklamere for sitt fag for å få flere søkere, mener Nilsen.

Ipad på jobb

BNL har også utviklet ulike rekrutteringsverktøy for faglærere, opplæringskontorer og andre som møter potensielle fagarbeidere hver dag.

– Vi har laget en BIM Bolig-modell som viser alle fagene innen bygg og anlegg, og en BIM modell som kan brukes i forbindelse med småhusbygging som utføres på mange ungdomsskoler i hele Norge.

BIM modellene er en fin måte å vise ungdommen på at det er mulighet for at du kan gå rundt med en Ipad på en byggeplass for å kunne gjøre jobben din. De viser at byggenæringen er digitalisert og at det er en spennende arbeidsplass, avslutter Khoury Nilsen.

Hun har over en periode reist rundt på skoler og arbeidsplasser for å ta bilder og lage korte videoer med folk fra byggebransjen som nå brukes i denne kampanjen.

Her er alle fagområder i byggesektoren representert, og viser en stor spennvidde med muligheter.

Powered by Labrador CMS