Blikkenslagere.no har utfordrer noen kvinnelige blikkenslagere om hva de tenker kan bidra til at flere kvinner velger blikkenslagerfaget.

– Jentene er for dårlig kjent med hva byggebransjen har å tilby. Dette er hovedårsaken til at jenter ikke velger byggfag, mener Hanne Rausand hos Fagblikk AS i Molde.

– Hadde det ikke var for at min far var i byggebransjen hadde jeg trolig ikke kjent til faget og hatt interesse av å jobbe med det, sier Rausand som jobber som prosjektleder.

Spesielt muligheten for å være kreativ som blikkenslager er lite kommunisert til jenter.

– Blikkenslagerfaget har jo tradisjonelt sett mye utsmykning i seg og evnen til å se det estetiske, linjer og symmetri er viktig i faget. Dette vil kanskje kunne lokke noen. I hvertfall er det et området innen faget jeg liker godt, sier Rausand til Blikkenslagere.no.

Blikkenslageren opplever lite av dårlige holdninger og språkbruk i hverdagen som er et hinder for jenter. Likevel opplever hun noen ganger at enkelte henvender seg til andre menn istedet for å snakke til henne som prosjektleder.

– Men dette lærer man seg å takle, selv om det tidligere kunne være ganske frustrerende så klart. Man vet jo selv hva man står for, og stoler på det, og så sier jeg fra om det er nødvendig, sier hun.

Hanne Rausand er glad for kampanjen BNL setter i gang for å få flere damer inn i byggebransjen og skulle hatt flere blikkenslagere med samme kjønn.

Hanne Rausand er glad for kampanjen BNL setter i gang for å få flere damer inn i byggebransjen og skulle hatt flere blikkenslagere med samme kjønn.

Foto: Anders Tøsse, Vest Vind Media

Bort med kalendere!

At det henger puppekalendere rundt omkring på brakker og verksteder er ikke noe hun i utgangspunkt reagerer på. AF-Gruppen har gått ut og forbyr slike kalendere på sine arbeidsplasser.

– Dette har jeg vært så vant til at jeg ikke ser kalenderne og reagerer på dem. Jeg har heller fått min egen mannekalender. Men disse kalenderne bør nok vekk, sier Hanne Rausand.

Hun mener flere kvinner i bransjen vil være styrkende på flere nivå, blant annet gjennom et større mangfold som skaper et mer dynamisk arbeidsmiljø.

Blikkenslager Elisabeth Heien i Grimstad tok saken i egne hender da hun ikke hadde jobb etter lærlingtiden. Med rosa biler og pågangsmot har hun nå økende oppdragsmengder og har to ansatte i tillegg til seg selv.

Foto: Anders Tøsse, Vest Vind Media

– Menn er tøffere i språket og du må tåle litt psykisk i byggebransjen som jente. Her gjelder det å overse grisesnakk!

Hun er oppvokst med jenteyrker hvor det er mye baksnakking og at de henger seg opp i bagateller med mye negative kommentarer knyttet til kropp og andre forhold.

– Derfor synes jeg det er bedre i et typisk mannsyrke hvor de sier ting direkte, selv om det kan være litt røft til tider. Jeg ble trigget av å jobbe i et yrke der det ikke var nødvendig å gå i dyre klær og være så kul.

Mer pirkete

Elisabeth Heien mener puppekalendere er på vei ut, og at hun ikke det siste året har møtt på så mye av dette. Det er helst på rotete gamle verksteder hvor det henger kalendere fra tidligere tider.

– Da jeg var lærling opplevde jeg at kalendere i det stille ble tatt ned fordi noen syntes det var pinlig med pupper hengende på veggen når det kom ei jente inn, sier hun.

Selv har  hun frontet blikkenslagerfaget for andre jenter, men det er ikke lett å få respons. At mange jenter liker kunst og håndverk på skolen burde trigge dem til å velge et kreativt yrke, synes hun.

– Jenter er litt mer nøye og liker pirkejobber bedre enn menn. Samtidig er vi flinkere til å finne gode teknikker for å løfte siden vi ikke er like sterke. Dette er egenskaper som burde være en styrke for byggebransjen, mener Elisabeth Heien.

Hun ble positivt overrasket da hun nylig var på en arbeidsplass hvor hele 6 av ansatte var jenter.

NM-vinner

June Slettstrand ble NM-vinner for blikkenslagere og bruker sin posisjon til å få med flere jenter. Nå har hun blitt med i nettverket «Kvinner i teknikk og håndverk» som jobber for å få flere jenter i yrkesfag.

June Slettstrand gjør gjerne en innsats for å få flere kvinnelige blikkenslagere.

June Slettstrand gjør gjerne en innsats for å få flere kvinnelige blikkenslagere.

Hun oppsøker skoler og reklamerer for mulighetene som finnes innen håndverksfagene, spesielt for jenter.

Ny møteplass

BNL ønsker å opprette en ny møteplass for å få opp kvinneandelen i bygg- og anleggsnæringen. Like etter nyttår inviteres alle som har ideer og tanker til et forum som skal fronte flere kvinner i byggebransjen. Kun 8-9 prosent i bygge- og anleggsbransjen er kvinner, og i blikkenslagerbransjen er det enda færre.