Småblikk

Vil ha bort nakenkalendere

Leverandører med nakenkalendere får ikke levere tjenester til AF Gruppen. Det er ett av mange tiltak for å øke rekrutteringen av kvinner til selskapet.

Publisert

Skal de fortsatt være mest lønnsom i byggebransjen, mener AF Gruppen at de trenger flere kvinner enn de ni prosentene de har i dag. Det trengs et krafttak for å få med flere av det andre kjønnet enn det som preger bransjen.

Nå går entreprenøren ganske konkret til verks for å sørge for at damene trives bedre i en mannsdominert kultur.

Bannlysning av nakenkalendere på brakka er et slikt tiltak.

– Det overrasket meg at utstyrsleverandørene fortsatt sender ut nakenkalendere i 2018. Det var så basalt at jeg ba vår interne maskinavdeling om å være tydelig på at slike kalender var uønsket i AF og at AF ville avstå fra å kjøpe maskiner fra slike leverandører. Da er vi tydelige på en del hygienefaktorer, sier konsernsjef Morten Grongstad til Byggeindustrien.

Han peker på at det ikke var bare kvinner som reagerte negativt på disse kalenderne.

Temaer som livsfaser hvor kvinner er hjemme med barn er noe av det entreprenøren er opptatt av, men Grongstad peker på at også mange menn går og ønsker seg større andel pappapermisjon.

Nå jobber de med et prosjekt som skal se på forholdene. Også homofobi er et tema som går igjen i byggebransjen.

Powered by Labrador CMS