Siden 20. august, da Blikkenslageren ble tilgjengelig digitalt både som nedlastbar PDF og som plussartikler på Blikkenslagere.no, har trafikken og abonnementsveksten økt kraftig.
Nettstedet har gått fra rundt 4500 sidevisninger i måneden til over 10 000, en markant økning som viser at leserne har tatt den digitale satsingen godt imot. Samtidig har antallet abonnenter økt betydelig. Siden lanseringen av digital tilgang har nesten 400 nye abonnenter kommet til.
– Det er veldig gledelig og viser med tydelighet betydningen av å være digitalt tilgjengelig, sier redaktør Oddbjørn Roksvaag og legger til:
– Vi har også satset sterkere på nettsiden og tilbyr langt mer innhold enn før.
Med digital tilgang får leserne større frihet. De kan lese bladet når og hvor de vil, og får full tilgang til alle plussartikler og digital utgave av bladet. Ifølge Roksvaag har dette vært en viktig og riktig utvikling for å nå bredere ut i bransjen.
Samtidig med digital lansering har Blikkenslagere.no styrket innholdsproduksjonen. Det publiseres flere fagartikler, flere aktuelle saker og mer dyptgående innhold enn tidligere. Dette løfter verdien for abonnentene og har bidratt til den tydelige veksten både i trafikk og i abonnenter.
Med over 10 000 månedlige sidevisninger og nær 400 nye abonnenter på kort tid står Blikkenslagere.no og Blikkenslageren sterkere posisjonert i bransjen. Digital tilgjengelighet er blitt en naturlig og viktig del av medietilbudet og en klar nøkkel til videre vekst. Det er også lansert en app for Blikenslageren som er tilgjengelig både for Apple og Android.
– I sum er dette et løft både for bladet og for bransjen. Mange unge er digitale, og nå blir hele innholdet tilgjengelig i den formen som passer den enkelte, sier Roksvaag.