Etter ti års arbeid er Det Rivertzke Kvartal tilbake i sin opprinnelige prakt – restaurert av KB Blikk i samarbeid med Byantikvaren og Det Rivertzke Sameiet.

Historisk takrenovering på Det Rivertzke Kvartal

Et tiår, 16 bygårder og 300.000 takstein senere står Det Rivertzke Kvartal igjen i sin opprinnelige prakt. På Sagene har blikkenslagere og håndverkere fra KB Blikk AS, i tett samarbeid med Byantikvaren og Det Rivertzke Sameiet, restaurert et av Oslos viktigste kulturminner – et levende stykke arbeiderhistorie.

I 2013 startet restaureringen av de 16 bygårdene i Det Rivertzke Kvartal i Oslo, og ti år senere er siste takstein lagt. Det storslåtte boligkomplekset fra begynnelsen av 1900-tallet er et viktig kulturminne, med sterk historisk og arkitektonisk verdi. Nå har kvartalet fått nye tak – like tro mot originalen som de er bygget for framtiden.

Bak det langvarige prosjektet står blant andre KB Blikk AS som utførende og byggeleder, og Malermester Jens Petter Lunde AS, i tett samarbeid med Oslo Byantikvar og Det Rivertzke Sameiet.

– Det er et prosjekt vi er utrolig stolte av. Det handler om å ta vare på håndverk, historie og arkitektur – og gjøre det på riktig måte, forteller blikkenslagmester Nicklas Smeberg, prosjektleder i KB Blikk.

De gamle takene var i dårlig forfatning, med lekkasjer, råte og behov for full utskiftning – ikke bare av takstein, men av hele konstruksjonen, inkludert piper og beslag.

Takstein til over 700 kvadratmeter per tak

De gamle takene var i dårlig forfatning, med lekkasjer, råte og behov for full utskiftning – ikke bare av takstein, men av hele konstruksjonen, inkludert piper og beslag.

– Hvert tak er over 700 kvadratmeter stort, og det ble lagt over 20 takstein per kvadratmeter. Til sammen har vi håndtert over 300.000 takstein. Det er mange tonn med materiale som skal opp og ned – to ganger, forteller Smeberg.

Valget falt på Pottelberg 44 i naturrød, en keramisk takstein fra Wienerberger. Etter møter med byantikvaren ble denne modellen godkjent som det beste alternativet – både fordi den ligner den historiske Fredrikstadsteinen, og fordi den utvikler en naturlig patina over tid.

– Det er en flat stein med enkel vulst og en autentisk karakter. Den er også fysisk mindre enn moderne alternativer, noe som gir et mer detaljert uttrykk – men også krever mer manuelt arbeid. Det er krevende, men resultatet blir fantastisk, sier Smeberg og fortsetter:

Etter ti års arbeid er Det Rivertzke Kvartal tilbake i sin opprinnelige prakt – restaurert av KB Blikk i samarbeid med Byantikvaren og Det Rivertzke Sameiet.

- Bygningene i Rivertzke Kvartal skiller seg ut fra andre boligblokker i Oslo, så vi måtte ivareta det opprinnelige arkitektoniske uttrykket samtidig som vi oppfylte strenge kvalitetskrav. Vi har kombinert titansink og tegl for å bevare det autentiske utseendet. Med nye bygg har man større frihet, men på verneverdige bygg er det strenge krav til både farge og materialer, noe som gjør det mer utfordrende.

Bevaring og vern

Samarbeidet med vernemyndigheter har vært en rød tråd gjennom hele prosjektet. Alt arbeid har vært underlagt krav til farger, materialer og utførelse. KB Blikk har godkjenning for arbeid på verneverdige bygg og er spesialisert i denne typen restaurering.

– Du må kjenne byggenes historie, og du må respektere hvordan de ble bygget. Vi har brukt klassiske teknikker – og mye fysisk kraft. Når vi løfter hver stein tre–fire ganger, og hvert tak veier nærmere 50 tonn, så krever det sitt, sier Smeberg og fortsetter:

– Vi jobber med gamle bygg fordi det gir mening. Det er verdifullt å kunne bruke tradisjonelle metoder og skape noe som varer.

Som takstein ble det valgt Pottelberg 44 i naturrød fra Wienerberger.

Styrke og yrkesstolthet

– Takstein er fysisk krevende å jobbe med. Den veier fire–fem ganger mer enn stålplater, og når vi fjerner all den gamle steinen og løfter opp ny – ofte flere ganger per stein – snakker vi om titalls tonn per tak. Det er god trening, men det er ikke for alle, sier han.

Som spesialist på restaurering setter Smeberg stor pris på prosjekter som Det Rivertzke Kvartal, hvor håndverket får stå i sentrum.

– Byantikvaren jobber for å bevare det historiske bybildet, og det samme gjorde sameiet. For oss fagfolk gir det motivasjon – dette er ekte håndverk, og vi får vist hva vi kan, sier Smeberg og avslutter:

– Mange av teknikkene vi bruker i dag, er de samme som for 100 år siden. Det er en grunn til at det ble gjort slik – det gir en kvalitet og estetikk som varer. Kvalitet er vårt slagord, og det handler om å gjøre jobben skikkelig.

Powered by Labrador CMS