Forsikringsselskapene blir stadig mer aggressive med å gå til regress ved skader på bygg. Dette fikk Robert Slettmo i Robert Slettmo AS i Bergen erfare for en stund siden.

Som entreprenør med mange service- og vedlikeholdsoppdrag på tak, skiftet de ut et Velux-takvindu som var i dårlig forfatning. Et halvt år senere fikk firmaet henvendelse fra forsikringsselskapet til huseieren. Det hadde nemlig oppstått skader innvendig fra en lekkasje på det gamle taket. Forsikringsselskapet mente at siden det hadde vært et firma oppe på taket og skiftet vindu, har de ansvar for at taket er bra.

– Vi kom oss unna erstatning i denne saken, men i ettertid har vi blitt bevisst på å ta klare forbehold ved slike jobber, sier Robert Slettmo til Blikkenslagere.no.

Strengere

Om de nå gjør en mindre jobb på et tak, opplyses eieren om tilstanden på taket og om mulige lekkasjer på sikt. Samtidig fraskriver de seg skriftlig at de ikke ansvarlige for tilstanden på resten av taket ved for eksempel utskifting av et takvindu.

– Forsikringsselskapene blir stadig strengere og prøver å stille noen til økonomisk ansvar for skader de må betale ut forsikringspremier til. Derfor er det viktig at vi bransje er klar over hva vi risikoen for å bli sittende med regningen til slutt, sier Slettmo.

Han peker på at det holder ikke å si fra til eieren om at taket er slitt og kan få skader av vær og vind som fører til at det skal lekke.

Skriftlig

– Du må ha dette skriftlig, ellers er det ikke sikkert du kommer unna med dette ved en juridisk tvist.

Robert Slettmo ønsker å ta på seg større ansvar for å legge om hele tak, men har også mindre arbeider med å bytte beslag, pipebeslag eller takvinduer. Da blir det ekstra viktig å påse at de ikke blir stilt ansvarlig for noe de ikke har ansvar for.

– Vi har etter denne saken innført nye rutiner som blant annet går ut på at vi skriver klart hva vi har utført og hva som er vårt ansvar, påpeker Slettmo.