Aktuelt
Vil fortsatt gjøre blikkenslagerne synlig
Selv etter et annerledes år uten sykkeltur til Paris, er blikkenslager Jarle Kristiansen optimistisk og trår også neste år til for å hjelpe barn som får kreft.
Året 2020 ble et spesielt med noe redusert sykling og ingen tur til Paris.
– Barnekreften tar ikke «korona-pause» og det er fremdeles barn som dør av kreft, påpeker Jarle Kristiansen.
Han er for tredje året med i Team Rynkeby-God Morgon for å bidra med penger og gjøre en innsats for en god sak. Etter at Kristiansen for noen uker siden blåste liv i neste års aksjon, har sponsorer allerede bidratt med 100 000 kroner, og nærmer seg målet om å bli platina-sponsor som gir synlighet på 6 sykkellag.
– Opplæringskontoret i Oslo og Omegn og mange bedrifter har allerede sagt at de vil være med. Vi har vært godt synlig med logoen bliblikkenslager.no og fått markedsført faget selv om det ikke ble tur til Paris, sier Kristiansen.
Han viser til at aksjonen i år samlet inn 9,7 millioner kroner i Norge, og det er håp om å slå den rekorden til neste år. Alle pengene går uavkortet til barnekreftforeningen for å hjelpe til med forskning på barnekreft, samt gi en hjelpende hånd til de som rammes.
– Vi som blikkenslagere blir godt synlig gjennom logo på drakten når vi sykler både i Norge og til Paris. Nå har jeg meldt meg på i rittet Trondheim- Oslo, samtidig som jeg skal sykle til Paris, forteller Kristiansen.
Han peker på at de bedriftene som har vært med har fått god synliggjøring for faget og bransjen.
Stort engasjement
– Vi får markedsføre faget, samtidig som vi gjør noe nyttig. Jeg synes det er spennende å engasjere meg med sykling og denne aksjonen i tillegg til jobben. Dette gir et stort engasjement som gir positive ringvirkninger, sier Kristiansen.
Aksjonen peker på at 1 av 5 barn som får kreft ikke kommer hjem igjen, mens målet er å bidra til at sistemann også kommer hjem.
Logoen bliblikkenslager.no vil bli synlig på 6 ulike lag fra Oslo, Hedmark og Oppland, Hordaland, Rogaland, Østfold og Agder. Når syklistene er ute og trener vil logoene være godt synlig. Det gjelder ikke minst under sykkelritt og på veien til Paris.
Annerledes år
Dette året har blitt litt annerledes enn tidligere år, men de har vært ute og syklet rundt omkring med godt synlige drakter der logoen vises.
– Nå håper vi at det gradvis utover våren og sommeren igjen blir litt mer normale tilstander, og at vi kommer oss til Paris. Vi skal sykle gjennom Danmark, Tyskland og Belgia til Frankrike, påpeker Jarle Kristiansen. Han peker på at i tider hvor bedrifter ikke arrangerer julebord eller gir gaver til kunder, så kan de heller støtte barnekreftforeningen.
Opplæringskontoret i Oslo og omegn er en av de som har sett nytten av å markedsføre seg gjennom aksjonen, og de vil være med også neste år. I tillegg til logoer på drakter, vil biler og annet utstyr kunne vises frem i media og ikke minst profilering gjennom sosiale medier.
– Det er kjekt å gjøre noe for andre og få mye igjen selv, påpeker den syklende blikkenslageren som er daglig leder hos Olaf Johansens Eftf AS.